سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوربین های دیجیتال

معرفی بهترین دیافراگم برای عکاسی در طبیعت و فضای باز

معرفی بهترین دیافراگم برای عکاسی در طبیعت و فضای باز (2)


نمایندگی کانن


یکی از سوالات عکاسان تازه کار که به عکاسی در سبک طبیعت و منظره مشغول هستند این پرسش است که برای دستیابی به بهترین جزئیات صحنه از قسمت پیش زمینه تا دورترین نقطه قابل دید در پس زمینه ، از چه امکانات و تنظیماتی باید استفاده نمود . در این مطلب به معرفی بهترین دیافراگم برای دستیابی به جزئیات کامل از یک صحنه بزرگ در زمان عکاسی از صحنه های طبیعی می پردازیم .


معرفی دیافراگم F/16


در برخی از مقالات گذشته به این نکته اشاره نموده ایم که دیافراگم F/11 یک گزینه مطلوب و مناسب برای دستیابی به عمق میدان مطلوب در زمان عکاسی از صحنه های طبیعی می باشد . اما در هر صورت مواردی وجود دارند که ممکن است تمایل داشته باشید تا یک نمای بسته از سوژه نزدیک به دوربین را به دست بیاورید و در عین حال پس زمینه ای با وضوح مطلوب را نیز در اختیار داشته باشید .

نمایندگی کانن


در موارد و شرایطی از این دست یک دیافراگم نسبتا بسته مثل F/11 عمق میدان کافی برای در فوکوس قرار دادن سوژه بسیار نزدیک و حفظ جزئیات پس زمینه های دورتر از دوربین را به نحو مطلوب به وجود نمی آورد . برای دستیابی به شرایط مناسب در این حالت بسیاری از عکاسان حرفه ای استفاده از دیافراگم F/16  را توصیه می نمایند .

نمایندگی کانن


به این نکته نیز توجه داشته باشید :


هر اندازه از دیافراگم کوچکتری استفاده نمایید ؛ احتمال به وجود آمدن اعوجاج در تصویر افزایش می یابد . اعوجاج تصویر در زمان استفاده از یک دیافراگم بسته شرایطی را به وجود می آورد که بخش هایی از تصویر جزئیات خود را از دست می دهند و کیفیت و حالت شارپ تصویر به نحو قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند .

 


عملکرد های کاهش اعوجاج تصویر در گزینه ها و منو تنظیمات دوربین به شما کمک می کنند تا به مقدار زیادی این حالت ها را برطرف نمایید .  عملکرد Digital Lens Optimizer در نرم افزار مخصوص دوربین های کانن نیز به شما امکان می دهد تا اعوجاج های تصویر در زمان استفاده از دیافراگم بسته را تا حد زیادی کنترل نمایید .


توجه به سرعت شاتر :


در زمان استفاده از یک دیافراگم نسبتا بسته مثل F/16  مقدار نور وارد شونده به دوربین تا حدی کاهش می یابد و برای جبران این حالت لازم است تا از سرعت شاتر پایین تر استفاده شود . در زمان های کاهش سرعت شاتر ؛ ثابت نگه داشتن دوربین اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت و یا در غیر اینصورت عکاس  به استفاده از ایزو با حساسیت بالاتر مجبور خواهد شد که این امر نیز منجر به افزایش مقدار نویز قابل مشاهده در درون تصویر نهایی خواهد شد .